Powered by Wikiloc

La Vall del Llémena és un lloc ple de misticisme, feréstec, bell, ple de racons secrets i verdor abundant. Si fa unes setmanes us presentàvem la gorga de les bruixes, avui us volem ensenyar els tres santuaris de la Barroca i el recorregut per visitar-los. Dir-vos que a sobre us hem posat la ruta de wikiloc que considerem més variada i fàcil. Altrament, existeixen variants, i el camí que vam fer de tornada nosaltres, va ser el mateix que el d’anada. Vàrem resseguir la cinglera pel costat nord.

Sortint del coll de Llorà i entrant de ple al Pla de Sant Joan observem, a mà esquerra l’imponent cinglera que domina gran part del paisatge de la vall. La majestuositat de les seves parets i l’alçada imponent fan que sigui una imatge difícil d’oblidar i que caracteritzen el paisatge salvatge de la vall.

Aquesta cinglera, anomenada la Barroca oculta alguns secrets que li confereixen un aire espiritual, religiós i que convida a la reflexió, però també convida a l’exploració i a la superació personal. Aquest secrets són en forma d’una església, una ermita i un santuari situats al principi, al centre i a l’extrem de la Barroca. Tots ells són molt antics, però molt visitats i encara es fan servir per celebracions d’aplecs.

dji_0147_ps

Per fer aquesta ruta, nosaltres vàrem arribar fins a l’església de Sant Andreu de la Barroca. Allà hi ha una petita esplanada en la que es pot estacionar i, ja de pas, visitar el primer temple.

Sant Andreu de la Barroca és una església que ja està en desús i que ja està documentada l’any 985. Se l’anomenava inicialment “Sant Andreae de Super Rocha” O Sant Andreu de Sobre Roca. A principis del segle XVII se l’anomena “Çabarroca” per, finalment, passar a l’actual la Barroca. L’església mira a ponent, i està conformada per una sola nau que data del segle XVII que substituïa l’edifici original del que no se’n conserven restes. Al costat hi ha un petit cementiri protegit per una tanca. L’últim diumenge d’agost s’hi celebra un aplec.

Per arribar a l’ermita de Santa Lena, hi ha un camí que surt poc abans d’arribar a Sant Andreu. Aquest camí ressegueix tota la cinglera, fent pujada constant i, a uns dos quilòmetres de l’església, arribem als peus del puig de Santa Elena. Just en aquest punt hi ha una cruïlla que et permet seguir endavant o desviar-te a la dreta. Per arribar a l’ermita, hem de desviar-nos a la dreta, on arribem a una casa pairal abandonada a la que s’hi pot accedir. Tot i això, nosaltres recomanem precaució.

dji_0233-hdr

Si seguim el camí que surt de la casa pairal, resseguirem el lateral del turó, on vull fer menció de la gran bellesa del recorregut en aquest tros. És bosc molt verge, s’hi respira aire pur i només sents el trinar dels ocells. Passat un quilòmetre d’ascens arribem a l’ermita de Santa Maria d’Elena, o de Santa Lena.

_u7a2745_ps

Santa Lena és un edifici romànic del segle XIII, d’una sola nau semicircular amb un absis malmès pels terratrèmols del segle XV, un campanar i un porxo. Se sap que fins a finals del segle XIX hi vivia un ermità. La construcció és senzilla, amb unes pintures del 1946 que es malmeteren i que tornaren a pintar al 2011. L’aplec se celebra durant la Pentecosta.

_u7a2743_ps

Si baixem pel mateix camí i tornem a la casa abandonada, només cal reprendre el camí fins al cim de la cinglera. És un camí pedregós, ascendent i, en el seu tram final, d’una bellesa incomparable. Al final, just al costat del precipici de la Barroca hi trobem un petit santuari en honor a Sant Roc (un dels patrons més famosos de Catalunya). Sant Roc fou construït al 1447, consta d’una sola nau amb un petit altar i s’ha de dir que està en mal estat, possiblement per la falta de manteniment.

dji_0295-hdr

Ara bé, les vistes són un luxe pels ulls. Es domina tota la vall a partir del pla de Sant Joan, veient Llorà, Sant Gregori, Girona i, fins i tot en dies clars, el golf de Roses. En recomanem el seu ascens.